Aanlichten letters Centraal Station

Wie donderdag 7 maart rond 18.45 uur naar de voorgevel van het nieuwe station kijkt, ziet de letters CENTRAAL STATION voor het eerst aanlichten. De letters, die vorige week zijn gemonteerd, worden op dat moment door wethouder Jeannette Baljeu, raadslid Leo Bruijn en voormalig raadslid Henk Sonneveld van stroom voorzien. Voortaan prijken de bekende letters weer naast de oude stationsklok op de gevel aan de centrumzijde.

De heren Bruijn en Sonneveld hebben er in 2008 in de gemeenteraad voor gepleit de letters te behouden en terug te plaatsen. Een jaar later besloten NS en ProRail om voor het station in Rotterdam een uitzondering te maken. Met dit gebaar komt de spoorsector tegemoet aan een lang gekoesterde wens vanuit de gemeente. NS en ProRail zien de geste tegelijkertijd als een eerbetoon aan het ontwerp van Sybold van Ravesteyn, architect van het oude stationsgebouw. Nu in 2013 komen de letters terug. Wel als replica in een nieuw jasje, met het oude lettertype van Van Ravesteyn, maar van moderner materiaal en voorzien van zuinige LED verlichting. De terugplaatsing van deze replica’s van architect Van Ravesteyn is een waardevolle herinnering voor de stad Rotterdam en verbindt historie en toekomst op een bijzondere wijze.

De bouw van Rotterdam Centraal nadert steeds meer zijn voltooiing. In de week dat de letters zijn gemonteerd is ook de voordeur opengaan voor reizigers. Onder het stationsplein wordt ondertussen doorgewerkt aan de fietsenstalling en op het stationsplein zelf wordt de buitenruimte nog aangelegd. De reizigerspassage is zo goed als klaar en ook in de stationshal wordt de laatste hand gelegd aan de afwerking. Ondertussen wordt de provenierstunnel omgebouwd tot fiets- en voetgangerstunnel en verrijst er aan de noordzijde ook een fietsenstalling.

Centraal Station Rotterdam

 

Gerelateerde artikelen

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_5987.jpg