Wolkenkrabbers in Rotterdam mogen niet hoger dan 200 meter

Hoogbouw in Rotterdam krijgt een limiet van 200 meter en gebouwen die hoger zijn dan 70 meter mogen een maximale vloeroppervlakte (footprint) hebben van 30 bij 30 meter. Central District en Kop van Zuid zijn aangewezen als superhoogbouwzones. Rotterdam wil slanke torens die voor minder schaduw en wind zorgen. Op straat moet een aangenaam verblijfklimaat ontstaan. Deze regels heeft de gemeente vastgelegd in Herziening Hoogbouwvisie Binnenstad.
 
Redenen voor een hoogtebegrenzing zijn enerzijds het voorkomen dat grondprijzen te hoog oplopen op locaties waar hoogbouw mogelijk is, anderzijds wordt het centrum nu bepaald door een clustering van torens, zonder dat één toren de aandacht naar zich toe trekt. Dat moet zo blijven.
Uitgangspunt is dat hoogbouw deel uitmaakt van de zogenoemde ‘stedelijke laag’. Deze stedelijke laag is het deel van een gebouw dat door de voorbijganger het meest ervaren wordt: de begane grond en de eerste paar etages. Hier moeten aantrekkelijke functies als woningen, winkels en horeca de overhand hebben ten opzichte van de onaantrekkelijke utilitaire functies, zoals de vuilopslag en de parkeergarage.
Verder worden eisen gesteld aan het daklandschap, parkeren en duurzaamheid.
Bron: propertynl.com

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_0387.jpg