Halvemaanpassage nieuwe straatnaam in centrum

Verbinding voert voetgangers van Coolsingel naar Laurenskwartier. De Rotterdamse binnenstad heeft er een nieuwe straatnaam bij: de Halvemaanpassage. Dit is een passage die dwars door het toekomstige Timmerhuis heen loopt en een verbinding vormt tussen de Coolsingel en het Laurenskwartier.

Het nieuwe straatnaambord van de passage is zaterdag tijdens de Dag van de Bouw overhandigd door wethouder Ronald Schneider (Stedelijke Ontwikkeling en Integratie) aan Arjan Geelen, projectdirecteur bij ontwikkelaar Heijmans. Het straatnaambord komt op de gevel van de nieuwe passage te staan als het Timmerhuis klaar is.

Halve Maan
De naam Halve Maan verwijst naar het verleden van deze plek. Aan het eind van de 16e eeuw stond hier een molen die door een paard werd aangedreven. De molen heette de Halve Maan. Later werd daar een straat naar vernoemd, de Halvemaanstraat, maar door het bombardement in 1940 is die straat verdwenen.

Timmerhuis
Het Timmerhuis ligt in het hart van Rotterdam, achter het Stadhuis, tussen de Meent, Rodezand, Raamplein en Haagseveer. Het Timmerhuis biedt vanaf het najaar van 2015 plaats aan 87 appartementen, kantoren van de gemeente Rotterdam, een transparante publieke passage, winkels, horeca en een ondergrondse parkeergarage.

Het totale project omvat de ontwikkeling van een nieuwbouwdeel en de renovatie van het monumentale Stadstimmerhuis. De ontwikkeling en bouw van het Timmerhuis is een samenwerking van de gemeente Rotterdam, architectenbureau OMA van Rem Koolhaas en projectontwikkelaar Heijmans. De bouw is op dit moment in volle gang.

Wederopbouw
Het Stadstimmerhuis neemt een belangrijke plek in in de geschiedenis van de stad. Het is een van de eerste naoorlogse gebouwen. Vanuit dit gebouw is de wederopbouw van Rotterdam geleid. Met de herontwikkeling krijgt het gebouw een nieuwe toekomst. De combinatie van wonen, werken en winkelen leidt tot een gebouw dat leeft; een gebouw dat een extra impuls geeft aan de binnenstad als City Lounge.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_5982.jpg