Groot onderhoud ‘De Hef': een heftig staaltje!

Het groot onderhoud van ‘De Hef' oftewel de Koningshavenbrug start op zondag 23 november als ‘het val', het beweegbare middengedeelte van de brug, uitgehesen wordt. Wethouder Joost Eerdmans (buitenruimte) zal het val samen met belangstellenden feestelijk uitzwaaien. Rondom deze bijzondere gebeurtenis worden enkele feestelijke activiteiten georganiseerd.

Rotterdam gaat serieus om met het Rijksmonument en stedelijk icoon De Hef. Daarom zal vanaf volgend jaar hard gewerkt worden aan het groot onderhoud aan de brug. De voorbereiding is al langer in volle gang, er hebben verschillende onderzoeken plaatsgevonden. Het groot onderhoud start met het verplaatsen van het val.

Monumentale brug

De Hef is gebouwd tussen 1925 en 1927 en tot 1993 reden er treinen over de brug. Sinds de opening van de Willemspoortunnel doet de brug geen dienst meer als spoorbrug. Het beweegbare gedeelte, het val, kan nog altijd op en neer worden gelaten. Om de scheepvaart vrij te kunnen laten passeren staat het val normaal in de hoogste stand. Bij hoge windbelasting wordt het val om veiligheidsredenen in de onderste stand geplaatst.

Feestelijk uitzwaaien

In 1978 moest het val worden uitgenomen nadat de brug was aangevaren door een schip. Net als toen verwacht de gemeente Rotterdam veel belangstelling van het publiek.

Belangstellenden zijn van harte welkom om het precisiewerk te komen bekijken. De bewoners en ondernemers in de omgeving van De Hef worden deze week door de gemeente geinformeerd en uitgenodigd om het val uit te zwaaien. Rondom het feestelijk uitzwaaien van het val wordt een aantal feestelijke activiteiten georganiseerd. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld een ‘Heffie' maken, een selfie bij de miniatuur-Hef die voor de gelegenheid wordt geplaatst. Vanaf de kades aan de zuidkant en aan de noordkant kunnen belangstellenden het uithijsen goed bekijken.

De twee bokken die het val uit De Hef gaan tillen, meren op zondag 23 november om circa 11:00 bij de monumentale brug af.

 

Naar de Merwehaven

Nadat het val uit de brug is gehesen, wordt het 55 meter lange en 9 meter brede brugdeel op een ponton geplaatst en naar de Merwehaven gevaren. De 560 ton wegende stalen constructie wordt daar op de kade bij Gustoweg neergelegd en opgeknapt. De gemeente wil dit brugdeel onder meer beschikbaar stellen voor educatieve doeleinden. In 2016 wordt het brugdeel na het groot onderhoud weer teruggeplaatst in De Hef. In 2016 wordt het brugdeel na het groot onderhoud weer teruggeplaatst in De Hef.

Het groot onderhoud van De Hef valt binnen het programma van vervangingsinvesteringen van de gemeente Rotterdam en is aangekondigd in de begroting 2015. Dit onderhoud komt niet ten laste van budgetten voor het onderhoud van de buitenruimte.

 

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_4022.jpg