Start bouw van Collectiegebouw

Begin maart start BAM Bouw en Techniek met de bouw van het Collectiegebouw in het Museumpark. De bouwer doet dit in opdracht van de gemeente Rotterdam namens de Stichting Collectiegebouw. Begin februari zijn al de eerste voorbereidende werkzaamheden te zien op het huidige grindterrein waar het Collectiegebouw komt te staan.

Op 15 december 2016 stemde de Rotterdamse gemeenteraad definitief in met de bouw van het Collectiegebouw. Het openbare depot voor Museum Boijmans Van Beuningen, een ontwerp van MVRDV, opent naar verwachting in 2019. Het gebouw zal volgens wethouder Ronald Schneider (stedelijke ontwikkeling en integratie) een belangrijke bijdrage leveren aan de architectuur van Rotterdam. ‘’Dit wordt een nieuw icoon, net zoals de Markthal en het Centraal Station en zal veel bezoekers trekken. Het zal onze stad nog steviger op de kaart zetten.’’

Deze mening wordt gedeeld door BAM. ‘Dit gebouw is op zichzelf al een kunstwerk en zal veel kunst herbergen. We zullen alles in het werk stellen om de bouw goed en veilig te laten verlopen en de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken,’’ zegt Peter van Leeuwen, directeur BAM Bouw en Techniek - Grote Projecten.

Volgens museumdirecteur Sjarel Ex is de keuze voor BAM een logische: ‘’Met BAM Bouw en Techniek hebben we gekozen voor een betrouwbare partner met een lange traditie in cultuurgebouwen. Ik denk aan het Fries Museum dat in 2012 is opgeleverd. Belangrijk voor ons is de ervaring die BAM heeft met toonaangevende en technisch uitdagende architectuur.’’

Ook vanuit Stichting Collectiegebouw wordt verheugd gereageerd: “Wij zijn blij dat de bouw van het Collectiegebouw snel start”, aldus bestuurder Roelof Prins.

Voorbereiding en start bouw

Begin februari start de gemeente met het bouwrijp maken van de grond waarop het Collectiegebouw komt te staan. Het grind wordt weggehaald, lantaarnpalen en kabels en leidingen worden verwijderd en de banken die er nu staan worden verplaatst. Begin maart start BAM met de bouw van het Collectiegebouw. De bouw duurt ongeveer twee jaar. De bouwer werkt gedurende deze twee jaar vanuit een kleine bouwplaats waarmee de overlast voor de omgeving en gebruikers van het Museumpark wordt beperkt. Tijdens de bouw kunnen festivals en evenementen zoals de Parade gewoon doorgaan en blijft de straat Museumpark toegankelijk voor verkeer.

Depot van de toekomst

Het Collectiegebouw is een kunstdepot dat toegankelijk wordt voor publiek en tegelijk een plek biedt aan collecties van particuliere verzamelaars. Alleen al door deze combinatie is het gebouw uniek in de wereld en een enorme stap voorwaarts voor museum en de stad Rotterdam. Het depot, een bijzonder ontwerp van architectenbureau MVRDV, zorgt allereerst voor een blijvende oplossing voor de wateroverlast waarmee Museum Boijmans Van Beuningen de afgelopen jaren kampte. Daarnaast is het een manier om kunst terug te geven aan de Rotterdammers. Het museum kan vanwege de beperkte ruimte nu slechts 8 procent van de collectie tonen. Straks wordt dat vele malen meer. Door de transparantie van het gebouw en de opstelling van de werken kunnen bezoekers meekijken met restauraties en herkomstonderzoek. Gezien de uitstraling van het gebouw, de horeca en het dakterras op 35 meter hoogte en het omliggende groen, zal dit eerste openbare kunstdepot een nationale en internationale publiekstrekker worden.

Financiering en Stichting Collectiegebouw

De bouwkosten van het Collectiegebouw bedragen € 61,5 miljoen. Stichting De Verre Bergen draagt daarvan € 17,5 miljoen bij. De bijdrage van de gemeente Rotterdam bestaat uit structureel € 2,5 miljoen per jaar voor de exploitatie van het Collectiegebouw. Stichting Collectiegebouw maakt de financiering van het Collectiegebouw mogelijk. De stichting doet de volledige investering voor het Collectiegebouw. Het bestuur van de stichting bestaat uit twee vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam en een vertegenwoordiger van Stichting De Verre Bergen.

 

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_5498.jpg