Heijplaat rijksbeschermd stadsgezicht

De minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, heeft op 23 mei 2018 een groot deel van Heijplaat aangewezen als het 9e door het Rijk beschermde stadsgezicht van Rotterdam. Met de aanwijzing van Heijplaat wordt het langjarige aanwijzingsprogramma van stads- en dorpsgezichten uit de periode 1850-1940 afgerond.

Midden in het havengebied tussen de Waal- en Eemhaven ligt belangwekkend cultuurhistorisch erfgoed dat in nauwe samenhang is ontstaan: de voormalige scheepswerf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM), het in opdracht van de RDM aangelegde tuindorp Heijplaat en de gemeentelijke Quarantaine-inrichting. Samen vertellen ze een belangrijk verhaal binnen de maritieme en industriële geschiedenis van Rotterdam en een sociaal verhaal. De nog vrij gave combinatie van haventerrein, ‘companytown’ en quarantainegebied is bovendien uniek in Nederland. Het aangewezen stadsgezicht heeft een hoge zeldzaamheidswaarde.

De gebouwen van de scheepswerf hebben door de invloed van de huisarchitecten van de RDM een geheel eigen signatuur in architectuur. De gebouwen zijn opgetrokken in een representatieve, zakelijk expressionistische stijl met aandacht voor detaillering, hoofdzakelijk ontworpen door twee architecten, H.A.J. Baanders en S. de Clercq. Het complex weerspiegelt de vooraanstaande positie van de RDM in de internationale scheeps- en machinebouwindustrie tussen 1902 en 1980.

Er is een innige band met het naastgelegen dorp dat naar de hand van de ontwerpers van de werf en tuinarchitect D.F. Tersteeg is opgebouwd volgens de Engelse tuindorptraditie met een kleinschalige opzet en afwisselende verkavelingstructuur. Het grondplan van het oude dorp is langgerekt. De centrale as van noord-zuid lopende reeks straten zoals Vestastraat, Alcorstraat en Streefkerkstraat heeft verspringende rooilijnen met her en der kleine pleinen. De variatie aan architectonische detaillering versterkt deze speelse opzet. Baksteen vormt het basismateriaal van de bebouwing, maar is voor de verscheidenheid aangevuld met stucwerk, houten gevelbekleding en verschillende kleuren dakpannen. Van belang zijn ook de bijzondere gebouwen zoals de kerkgebouwen, het poortgebouw, de muziekkoepel en het feestgebouw Courzand.

De groenstructuur is karakteristiek voor het stedenbouwkundig ontwerp. Naast enkele plantsoenen, bomen van verschillende soorten en het groene terrein voor de Courzandseweg, zijn alle huizen voorzien van een achtertuin en in sommige gevallen ook van een voortuin. Met de bij de bebouwing ontworpen bloembakken en erfafscheidingen wordt het pittoreske karakter van tuindorp versterkt.

De Quarantaine-inrichting van architect J.G. Snuif onder supervisie van A. van der Steur, ligt geïsoleerd in de oostelijke hoek en is te bereiken via de Quarantaineweg. Het is een rechthoekig terrein met in zakelijke, expressionistische stijl ontworpen gebouwen die uitdrukking geven aan de destijds bedoelde functionele werking van het terrein als gemeentelijk quarantainecomplex: een systeem van ontsmetting, verpleging, voeding en overnachting. Het complex vormt een monumentaal onderdeel van de Rotterdamse havenhistorie en is inclusief de karakteristieke aanleg tevens beschermd als rijksmonument.

De aanwijzing betekent dat het historische karakter en de historische structuur behouden blijft. Bij ontwikkelingen is die karakteristiek het uitgangspunt. Het betekent ook dat voor sommige bouwactiviteiten een omgevingsvergunning nodig is. In het bestemmingsplan zijn ook de kenmerken van het beschermd gezicht opgenomen.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
P1020996.jpg