Rotterdam in actie tegen kindermarketing ongezonde voeding

Kindermarketing verleidt kinderen om ongezond te eten. Dit staat haaks op de wens van Rotterdam om kinderen gezond te laten opgroeien. De gemeente Rotterdam sluit zich daarom aan bij de alliantie Stop Kindermarketing. Vanmiddag hebben wethouder Sport Adriaan Visser en de Hartstichting als woordvoerder van de 'Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding' de samenwerking bekrachtigd.

Kinderen die opgroeien met een actieve leefstijl en een gezond voedingspatroon hebben een grotere kans op een gezonder en gelukkiger leven. In Rotterdam groeien nog teveel kinderen op met te weinig beweging en ongezonde voeding. Eén op de vier kinderen en jongeren in Rotterdam heeft overgewicht. In sommige wijken is dit aantal zelfs één op de twee. Wethouder Visser: “Wij vinden het belangrijk om kinderen gezond op te laten groeien. We willen daarom voorkomen dat kinderen met ongezonde voeding verleid worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om reclame voor ongezonde producten in online games, sponsoring en tv reclames. Zelfregulering van de voedselindustrie werkt niet goed genoeg. Daarom komen we nu zelf in actie. Bijvoorbeeld door kindermarketing in sporthallen en zwembaden tegen te gaan. Hierin trekken we op met de gemeente Amsterdam. We willen er samen met onze partners voor zorgen dat onze kinderen, en hun ouders, gemakkelijker gezonde keuzes kunnen maken.”

Rotterdamse aanpak overgewicht bij jongeren werkt

De gemeente Rotterdam zet zich met het programma Rotterdam Lekker Fit! al tien jaar in voor een gezond gewicht en voldoende beweging van kinderen. Steeds meer kinderopvanglocaties en scholen sluiten zich aan bij dit programma en er is een gerichte aanpak voor wijken. En met succes: het overgewicht onder kinderen en jongeren neemt af! Maar er is nog veel werk te doen. De komende jaren zet de gemeente dan ook in op het bereiken van nog meer kinderen en ouders. Zodat er een generatie Lekker Fit! ontstaat. Dit kan niet zolang er kinderen nog door kindermarketing verleid worden om ongezonde producten te eten.

Het kán: een kantine zonder kindermarketing

Sportcentrum West ontving onlangs een certificaat voor de gouden kantine. Dit sportcentrum paste het assortiment aan en promoot nu gezonde producten. Hiermee is de eerste stap gezet naar een gezond voedingsaanbod in kantines van gemeentelijke sportlocaties. De komende periode gaat de gemeente verder met het aanbod van gezonde producten in de kantines bij zeven zwembaden.

Over de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding

De Alliantie vindt dat ieder kind in een gezonde omgeving moet kunnen opgroeien. Daarom dringt de Alliantie aan op de volgende maatregelen:

• Heldere voedingscriteria: Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor gezonde voedingsmiddelen. Dit zijn de voedingsmiddelen die passen binnen de Schijf van Vijf.

• Het gaat dan om kindermarketing die onder meer gebruikmaakt van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes, social media, advergames en sponsoring.

 

Aardappel Oogst Festival! 13 oktober

''Mama, hoe groeit patat?'' - Op zondag 13 oktober organiseert Bram Ladage voor de negende keer op rij het Aardappel Oogst Festival! Dit jaar keren we terug naar hartje Rotterdam, op de groenstrook naast de Markthal.
Ook dit jaar wordt er weer geld ingezameld voor een goed doel: De Voedselbank. Doneer jij ook een Brammetje?

 
World Food Festival (WFF) 11, 12, 13 oktober

WFF is een publieksfestival over voedsel en de herkomst daarvan. Het laat mensen kennismaken met de vele aspecten van voedsel dat in onze regio wordt geproduceerd, veredeld, verwerkt, geconsumeerd, gerecycled. 11, 12, 13 oktober

 
Geen Daden Maar Woorden Festival

Op zaterdagavond 12 oktober 2019 vindt Geen Daden Maar Woorden Festival plaats op Katendrecht in Rotterdam. Het wordt een avond vol literatuur, muziek en spoken word, waarbij jong talent in de spotlights staat. Op vier locaties rondom het Deliplein, Katendrecht: Kantine en Kleine Walhalla, Kopi Soesoe en Zaak Acht.
Zaterdagavond 12 oktober van 20:00u tot 0:00u.

 
IMG_2365.jpg