Rotterdam in actie tegen kindermarketing ongezonde voeding

Kindermarketing verleidt kinderen om ongezond te eten. Dit staat haaks op de wens van Rotterdam om kinderen gezond te laten opgroeien. De gemeente Rotterdam sluit zich daarom aan bij de alliantie Stop Kindermarketing. Vanmiddag hebben wethouder Sport Adriaan Visser en de Hartstichting als woordvoerder van de 'Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding' de samenwerking bekrachtigd.

Kinderen die opgroeien met een actieve leefstijl en een gezond voedingspatroon hebben een grotere kans op een gezonder en gelukkiger leven. In Rotterdam groeien nog teveel kinderen op met te weinig beweging en ongezonde voeding. Eén op de vier kinderen en jongeren in Rotterdam heeft overgewicht. In sommige wijken is dit aantal zelfs één op de twee. Wethouder Visser: “Wij vinden het belangrijk om kinderen gezond op te laten groeien. We willen daarom voorkomen dat kinderen met ongezonde voeding verleid worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om reclame voor ongezonde producten in online games, sponsoring en tv reclames. Zelfregulering van de voedselindustrie werkt niet goed genoeg. Daarom komen we nu zelf in actie. Bijvoorbeeld door kindermarketing in sporthallen en zwembaden tegen te gaan. Hierin trekken we op met de gemeente Amsterdam. We willen er samen met onze partners voor zorgen dat onze kinderen, en hun ouders, gemakkelijker gezonde keuzes kunnen maken.”

Rotterdamse aanpak overgewicht bij jongeren werkt

De gemeente Rotterdam zet zich met het programma Rotterdam Lekker Fit! al tien jaar in voor een gezond gewicht en voldoende beweging van kinderen. Steeds meer kinderopvanglocaties en scholen sluiten zich aan bij dit programma en er is een gerichte aanpak voor wijken. En met succes: het overgewicht onder kinderen en jongeren neemt af! Maar er is nog veel werk te doen. De komende jaren zet de gemeente dan ook in op het bereiken van nog meer kinderen en ouders. Zodat er een generatie Lekker Fit! ontstaat. Dit kan niet zolang er kinderen nog door kindermarketing verleid worden om ongezonde producten te eten.

Het kán: een kantine zonder kindermarketing

Sportcentrum West ontving onlangs een certificaat voor de gouden kantine. Dit sportcentrum paste het assortiment aan en promoot nu gezonde producten. Hiermee is de eerste stap gezet naar een gezond voedingsaanbod in kantines van gemeentelijke sportlocaties. De komende periode gaat de gemeente verder met het aanbod van gezonde producten in de kantines bij zeven zwembaden.

Over de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding

De Alliantie vindt dat ieder kind in een gezonde omgeving moet kunnen opgroeien. Daarom dringt de Alliantie aan op de volgende maatregelen:

• Heldere voedingscriteria: Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor gezonde voedingsmiddelen. Dit zijn de voedingsmiddelen die passen binnen de Schijf van Vijf.

• Het gaat dan om kindermarketing die onder meer gebruikmaakt van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes, social media, advergames en sponsoring.

 

degrotelakentruc !!

Mannen proberen met lakens te ontsnappen uit detentiecentrum Rotterdam - Twee mannen hebben vanochtend een ontsnappingspoging gedaan uit het Detentiecentrum Rotterdam. Dat meldt de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).

De mannen verbleven samen in een cel in het Huis van Bewaring. Ze vernielden het raam in de cel. Hoe precies, is nog onduidelijk. Via aan elkaar geknoopte lakens klommen ze vervolgens van de eerste verdieping naar de binnenplaats.

Isoleercel

Op de binnenplaats konden medewerkers van de gevangenis de mannen tegenhouden. Ze zitten voorlopig in de isoleercel. Het tweetal zal worden overgeplaatst naar een andere gevangenis.

 
Opening gerenoveerde winkelcentrum Zuidplein - Woensdag 25 januari, 16.00 uur

Woensdagmiddag opent burgemeester Aboutaleb het gerenoveerde en uitgebreide winkelcentrum Zuidplein. In 2016 startte de gebiedsontwikkeling Hart van Zuid. Hierdoor geïnspireerd, besloot de VvE van winkelcentrum Zuidplein tot een grootscheepse renovatie.

Het winkelcentrum viert woensdag de oplevering van de renovatie (hoewel er hier en daar nog wordt gewerkt) en het 50-jarig bestaan. Het eerste overdekte winkelcentrum werd in 1972 geopend door Mies Bouwman.
In 2022 is aan de busstationzijde door het consortium Hart van Zuid een nieuw gebouw neergezet waarmee het winkelcentrum en de parkeergarage groter zijn geworden.

 
24 mensen met oogletsel naar Oogziekenhuis Rotterdam

In het Oogziekenhuis Rotterdam zijn tot dusver 24 mensen behandeld met oogletsel. Zeven van hen hadden een operatie nodig, dat is veel meer dan voorgaande twee jaren. Toen vonden er geen operaties plaats, laat een woordvoerder van het ziekenhuis desgevraagd weten. Het jongste slachtoffer is 7 jaar.

Het Oogziekenhuis, een gespecialiseerd ziekenhuis, verwacht dat het aantal patiënten nog zal oplopen. Dat komt doordat sommige vuurwerkslachtoffers zich eerst in een algemeen ziekenhuis hebben gemeld en vanuit daar zijn doorgestuurd.

Ook patiënten die in beschonken toestand gewond zijn geraakt melden zich nog, zegt de woordvoerder. "Die voelen bij het nuchter worden de pijn en komen alsnog langs".

 
P1020004.jpg