Rotterdam wil af van ongewenst reclamedrukwerk

De gemeente Rotterdam wil dat Rotterdammers vanaf 1 juli 2019 niet meer worden lastiggevallen met ongewenst reclamedrukwerk.

Rotterdam is de tweede gemeente die de ja/ja sticker invoert, waarmee alleen mensen die expliciet toestemming geven nog ongeadresseerde reclame ontvangen.

 

Wethouder Duurzaamheid Arno Bonte hoopt met de maatregel veel afval te besparen. ‘Ongevraagd reclamedrukwerk is niet alleen een grote ergernis voor veel mensen, maar is ook een ongelofelijke verspilling van ongelezen papier. Met deze maatregel kunnen we meer dan 3 miljoen kilo papierafval per jaar besparen.’

Duurzaamheidsambitie

Het college staat positief tegenover de invoering van een Opt-in systeem. Het past goed binnen het beleid van de gemeente Rotterdam. Rotterdam wil een zo schoon mogelijke stad zijn in de toekomst. Folders worden gedrukt op papier, vervoerd met vrachtwagens en belanden meestal ongelezen in de prullenbak. Dit vormt een onnodige extra belasting op het toch al kwetsbare milieu. Met deze nieuwe Opt-in maatregel bespaart Rotterdam meer dan 3 miljoen kilo oud papier per jaar.

Systeem

Met het huidige systeem moeten bewoners door middel van een sticker op de bus aangeven indien ze geen prijs stellen op ongeadresseerd reclamedrukwerk. Niet iedereen weet hoe ze aan deze sticker moeten komen en het systeem werkt onvoldoende. Het nieuwe systeem draait dit daarom om. Mensen hebben geen sticker meer nodig, tenzij ze gebruik willen maken van reclamedrukwerk. Voor huis-aan-huis bladen geldt een uitzondering. Die worden altijd bezorgd omdat hier ook informatie in kan staan die voor alle inwoners van belang is.

Gerechtshof

Het besluit tot invoering van het Opt-in-systeem is niet in strijd met de Europese wet- en regelgeving, zo besliste de rechter vorig jaar. Drie organisaties van verspreiders van het reclamedrukwerk zijn echter in Amsterdam in hoger beroep gegaan, 28 maart 2019 volgt de uitspraak. Afhankelijk van de uitspraak van het Gerechtshof gaat de nieuwe maatregel van kracht in Rotterdam vanaf 1 januari 2020.

 

Containerbar Noord

Nu de pop-upbar Containerbar Noord zeker tot september niet kan plaatsvinden, komt de organisatie met een tof alternatief. Twee cafés aan het Noordplein worden verbouwd tot één bar met een groot, gezellig terras.

De man achter Containerbar Noord, Frankie Dros, werkt hierbij samen met horecaondernemer Ron de Jong van Bokaal en De Gele Kanarie. Samen verbouwen ze Café Noorderbrug en Café Marietje tot een nieuwe hotspot die Containerbar Noord gaat heten.

Levendigheid

Containerbar Noord zou dit jaar een vergunning van een half jaar krijgen, maar dat gaat nu dus niet door. Met deze nieuwe bar hopen de mannen de levendigheid op het Noordplein te vergroten. De bar opent in juli of augustus.

 
CHANGEZ #4 – Kledingruil

Kledingruil - 14 maart - Van ruilen komt geen huilen! 70% van de Nederlanders heeft gemiddeld 20 ongebruikte kleding-stukken in zijn kast liggen. Doodzonde, dus hoog tijd om te SWAPPEN in BlueCity! Dat doen we onder het genot van muziek, lekkere drankjes van Thijsthee & VET & LAZY en een goed gesprek over duurzaamheid in de mode industrie. Deze editie ook met kinderkleding!

 
Artistieke afsluiter van je Museumnacht010

De nachten zijn stil in Rotterdam. Uitgestorven. Jij - artistieke doorzakker - denkt dat het anders kan. Nee, anders moet. De zon zien ondergaan én zien opkomen. Op een plek waar iedereen kan zijn wie ze zijn. Een safe space. Daar, aan het rafelrandje van de stad gaat het gebeuren.

Weelde, AVL Mundo, Motel Mozaique Festival, KLAUW & AMPFEMININE bevragen wat het Rotterdamse nachtleven moet zijn. Van debat tot performances, en van multimediakunst tot elektronische deuntjes in de vroege uurtjes. Hoe maken we de nacht inclusiever, veiliger en progressiever? Je herontdekt, bevraagt en ervaart het nachtleven op de artistieke afterparty van Museumnacht010.

 

 

 

 

 
IMG_2749.jpg