Veel klachten over Kredietbank en stadswachten

De ombudsman van Rotterdam heeft het afgelopen jaar een record aantal klachten gekregen over de gemeentelijke diensten. Het gaat om 1100 klachten in 2010 tegenover 900 het jaar daarvoor.

Dat staat in het jaarverslag van de ombudsman, dat vandaag verschijnt. De meeste klachten gaan over de Kredietbank van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid en over de gemeentelijke Belastingdienst. Klagers ergeren zich vooral aan traagheid en onzorgvuldige behandeling.

'Kredietbank geeft niet het goede voorbeeld'

Volgens de gemeentelijke ombudsman Anne Mieke Zwaneveld moeten cliënten van de Kredietbank leren hun administratie op orde te krijgen, maar geeft de bank zelf niet het goede voorbeeld. Daardoor raken mensen nog dieper in de schulden. De gemeentelijke Belastingdienst hanteert volgens de ombudsman te lange termijnen voor behandeling van beroepsschriften: "Mensen die in beroep gaan moeten binnen tien dagen reageren, anders raken zij hun rechten kwijt. Maar de aanbevolen termijn van zes weken voor de afdoening van het beroepschrift wordt door deze gemeentelijke dienst opgerekt naar negen maanden. Ik vind dat onwenselijk".

Daarnaast zijn er veel klachten over de deelgemeenten en over de stadswachten. Rotterdammers vinden dat de stadswachten te snel bekeuringen utidelen en voelen zich vaak onbehoorlijk bejegend. Volgens de ombudsman wordt door de stadswachten te snel naar het machtswoord gegrepen, al is het opleggen van een boete toegestaan: "Redelijkheid en coulance spelen ook een rol bij de vraag of iets behoorlijk is of niet. Burgers behoorlijk behandelen is méér dan alleen handelen in overeenstemming met de juridische regels", aldus Zwaneveld.
Bron: rijnmond.nl

 

Gerelateerde artikelen

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_4030.jpg