Meer natuur in Hoek van Holland

De Stichting Duinbehoud en de gemeente Rotterdam zijn er samen uit! Vandaag is een overeenkomst voor meer natuur in Hoek van Holland getekend door Pex Langenberg, wethouder van Rotterdam en Piet Jonker, voorzitter van Duinbehoud. We maken de badplaats aantrekkelijker voor recreanten en natuurliefhebbers. De overeenkomst biedt voldoende zekerheid voor een goede inpassing van de Hoekse Lijn en daarom trekt Duinbehoud haar beroepsprocedure tegen het bijbehorende bestemmingsplan in.

'Een grote stap vooruit', zegt Piet Jonker, de voorzitter van Duinbehoud. 'Duinen zijn heel waardevol voor planten, dieren en vogels, en heel veel mensen gaan daar graag wandelen en fietsen. Deze plannen zullen de aantrekkelijkheid van Hoek van Holland versterken. Als straks de metro klaar is, dan kunnen vele Rotterdammers en andere mensen uit de regio daarvan genieten. Het voelt goed dat de gemeente nu samen met ons de schouders zet onder de kwaliteit van natuur en landschap in Hoek van Holland.'

'Samen maken we Hoek van Holland nog mooier', zegt Pex Langenberg, wethouder mobiliteit en duurzaamheid. 'We trekken hierin graag op met de natuurorganisaties. Het is goed dat we ook in dit ingewikkelde dossier tot een oplossing zijn gekomen, in het belang van Hoek van Holland en het duingebied.’

 

Duinbehoud en de gemeente willen de natuur in de duinen van Hoek van Holland versterken. De plannen hiervoor passen in de ontwikkeling van het Nationale Park Hollandse Duinen en zijn in lijn met de afspraken in het kader van het Kustpact en Natura 2000. De duinen tussen de Nieuwe Waterweg, Zeekant, Rivierkant en de Badweg (Het Voorduin en Het Groene Strand) krijgen een natuurbestemming. De intentie is dat de provincie Zuid-Holland deze gebieden toevoegt aan het Natuurnetwerk Nederland, waardoor ze ruimtelijk beschermd worden. In delen van het Voorduin worden bunkers toegankelijk gemaakt om de militaire geschiedenis van dit gebied beter zichtbaar te maken. Dit past in de plannen voor een Verdedigingspark.

De gemeente investeert in een beheer van de Hoekse Bosjes en het Roomse Duin, beiden onderdeel van het Natura2000-gebied, dat meer gericht is op de natuurwaarden van het duinbos.

De voormalige Vafamil-camping krijgt een natuurbestemming. In het zuidelijke deel van dit terrein komen er naast beperkte mogelijkheden voor extensieve recreatieve voorzieningen, als een informatiecentrum of een kampeerterrein. Het Zuidhollands Landschap gaat dit gebied beheren. De gemeente zorgt voor een landschappelijke inpassing voor de Badweg, door aanplant aan weerszijden om te grote zandverstuiving tegen te gaan, verschraling van de bermen te voorkomen en een faunapassage onder de weg door te realiseren.

De Hoekse lijn (metro) wordt ter plaatse van het Vinetaduin in een tunnel aangelegd. De beschermde nauwe korfslakken die zich op het traject bevinden waar de tunnel komt, worden verplaatst naar een andere geschikte plek in het Natura 2000-gebied.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_2749.jpg