Voorstel nieuwe regels voor Rotterdamse taxi’s

In de toekomst moeten alle taxi’s die vervoer aanbieden op standplaatsen of op de openbare weg in de stad een Rotterdams Taxikeurmerk hebben en aangesloten zijn bij een officieel geregistreerde taxigroep. Wethouder Jeannette Baljeu (o.a. verkeer) wil met deze regels uit de nieuwe taxiverordening de kwaliteit van het taxivervoer in Rotterdam verbeteren. De nieuwe regels zijn in goed overleg met vertegenwoordigers van de Rotterdamse taxibranche opgesteld. De taxiverordening moet nog worden vastgesteld door de gemeenteraad en treedt uiterlijk 1 januari 2014 in werking. Stadswachten gaan handhaven op de nieuwe regels.

De aanleiding voor de nieuwe verordening is dat er in Rotterdam, net als in de andere grote steden, klachten bestonden over de kwaliteit van het taxivervoer. Die klachten gingen bijvoorbeeld over een gebrekkige service en rijstijl en een ondoorzichtige prijsstelling. Bij de verbeteringen die worden doorgevoerd is het uitgangspunt dat de taxiklant betere service en kwaliteit krijgt en op een veilige en betrouwbare manier wordt vervoerd.

Nieuwe regels

Alleen taxichauffeurs die voldoen aan het Rotterdamse Taxikeurmerk kunnen zich aansluiten bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO). In 2008 is het Rotterdamse Taxikeurmerk ingesteld maar het was tot nu toe niet verplicht. In de nieuwe verordening is dit wel het geval. Taxi’s moeten herkenbaar zijn aan hun daklicht en een uniek nummer voeren. De Toegelaten Taxiorganisatie waarbij ze zich aansluiten moet uit minimaal 35 chauffeurs en 25 voertuigen bestaan. Anonieme rijders worden in de toekomst geweerd. De verplichte groepsvorming moet ook bijdragen aan een betere reputatie van de taxirijders. De Taxiorganisaties zijn verplicht om zelf hun eigen kwaliteitssysteem op te stellen, en interne kwaliteitscontroles en mistery guest-ritten uit te voeren. Hiermee draagt de branche grotendeels zelf de verantwoordelijkheid voor goed taxivervoer.

De nieuwe taxiregels gelden voor de opstapmarkt, dat wil zeggen voor het taxivervoer vanaf een vaste standplaats en voor het aanhouden van een taxi op straat. Voor de belmarkt (telefonisch bestelde taxiritten) en de contractmarkt (taxivervoer dat geregeld wordt via contracten) gelden de nieuwe eisen niet, omdat deze markten al beter functioneren.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_5498.jpg