Groot onderhoud De Hef van start

Op 2 november start het groot onderhoud aan de De Hef oftewel de Koningshavenbrug. De aanbesteding is afgerond en gegund aan de combinatie Hegeman Bouw Chemie B.V./ V.D.S. Staal en Machinebouw B.V. Zij starten op 2 november met voorbereidende werkzaamheden aan het val van De Hef aan de Gustoweg. Later dit jaar starten de werkzaamheden aan De Hef zelf. Tegelijkertijd krijgt de brug nieuwe verlichting op basis van een nieuw lichtontwerp.

Wethouder Joost Eerdmans (Buitenruimte): ‘Met de renovatie van De Hef wordt dit unieke en belangrijke monument overdag en ook in de avonduren weer een juweel aan de Maas. Eind 2016 kunnen we dit monument weer op zijn oude plek bij het Noordereiland in volle glorie bewonderen.’

Werkzaamheden

Afhankelijk van het weer zullen de eerste werkzaamheden bij De Hef zelf te zien zijn aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar. Er wordt gestart met het inrichten van het werkterrein waarna er steigers rondom De Hef gebouwd worden. Daarna begint het echte werk, het verwijderen van de oude verflagen en vervolgens het aanbrengen van een nieuwe coating. Het renoveren van het val vindt plaats op het werkterrein aan de Gustoweg. Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind 2016 afgerond.

Eind 2014 werd ‘het val', het beweegbare middengedeelte van de brug, uitgehesen. Op het val werden de afgelopen maanden tal van culturele activiteiten georganiseerd op het terrein aan de Gustoweg. Hierdoor konden vele belangstellenden op unieke wijze dit monumentale stukje Rotterdam betreden en van dichtbij bekijken.

De Hef

De Hef is gebouwd tussen 1925 en 1927 en tot 1993 reden er treinen over de brug. Sinds de opening van de Willemspoortunnel doet de brug geen dienst meer als spoorbrug. Het beweegbare gedeelte, het val, kan nog altijd op en neer worden gelaten. Om de scheepvaart vrij te kunnen laten passeren staat het val normaal in de hoogste stand. Bij hoge windbelasting wordt het val om veiligheidsredenen in de onderste stand geplaatst.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_5982.jpg