Reactie gemeente Rotterdam op uitspraak rechtbank milieuzone

De rechtbank Rotterdam heeft vandaag uitspraak gedaan over de bezwaren op de milieuzone in de Rotterdamse binnenstad. Met de milieuzone wordt een aantal categorieen vervuilende (vracht)auto's geweerd. Dit is een van de maatregelen voor gezondere lucht in Rotterdam. De rechtbank verwerpt het grootste deel van de bezwaren, maar acht het effect van het weren van oude bezineauto's van voor 1992 nog niet voldoende bewezen. Voor de vrachtauto's, oude personen- en bestelauto's op diesel en kampeervoertuigen stelt de rechter de gemeente in het gelijk en laat hij de milieuzone in stand.

De milieuzone in Rotterdam is onderdeel van een groot pakket aan maatregelen om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren. Eind mei bracht het college van Rotterdam naar buiten dat inmiddels 29% vermindering roetuitstoot en 12% vermindering NOx (stikstofoxiden) uitstoot is bereikt.

De rechtbank oordeelt dat ten tijde van de behandeling van de zaak nog niet voldoende duidelijk was dat het effect van het weren van de categorie bezineauto's van voor 1992 (zonder katalysator) voldoende zou bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit omdat het om een slechts een deel van het volledige wagenpark gaat.

Het weren van oude personenauto's van voor 1992 op benzine/LPG draagt voor ruim een vijfde bij aan de totale afname van de NOx uitstoot. Deze resultaten sterken het college in het destijds genomen besluit en de daarbij behorende ingezette maatregelen.

Het college constateert dat de rechtbank de Milieuzone voor het grootste deel in stand laat. Hiermee resteert een robuuste Milieuzone. Dat vindt het college van belang omdat het zich inzet voor gezondere lucht voor de Rotterdammers. Het college is dan ook blij dat de rechtbank in de uitspraak overweegt: "Door deze besluiten (verkeersbesluit en beleidsregels Milieuzone) wordt het algemeen belang gediend, te weten de leefbaarheid van de inwoners".

Het college beraadt zich op dit moment over eventuele verdere stappen. In afwachting daarvan heeft het college besloten om voorlopig benzineauto's van voor 1992 en jonger dan 40 jaar die de milieuzone binnenrijden, niet te beboeten.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_4030.jpg