Rotterdam blijft in hoog tempo woningen bouwen

De omgevingsvergunningen voor zo'n 1300 nieuwe woningen zijn de afgelopen week onherroepelijk geworden. De bouw van de Zalmhaventoren en de transformatie van de Europoint torens kunnen doorgaan. Beide projecten leveren veel nieuwe woningen op.

Bouwrecord

"In 2017 haalden we een bouwrecord en startte de bouw van 3764 nieuwe huizen. Het is mooi dat de vergunningen voor de torens rond zijn, nu kunnen we snel beginnen. Ik denk dat we het bouwrecord dit jaar weer kunnen breken. Naast de grote torens bouwen we ook nog op andere plekken, zoals de wijk Little C. We voegen verschillende typen huizen toe, ook middeldure waar veel vraag naar is. We brengen balans in het woningaanbod in de stad.", zegt wethouder Simons van stedelijke ontwikkeling.

Projecten al gestart in 2018:

Hof van Heij (48 woningen in Heijplaat)

Zuiderhof (73 woningen bij het voormalige Zuiderziekenhuis)

Transformatie watertorenweg (47 woningen in De Esch)

Start bouw later dit jaar

De Cooltower (267 woningen in het Baankwartier)

Little-C (320 woningen naast de Coolhaven)

Transformatie Europoint Torens (840 woningen bij het Marconiplein)

Zalmhaventoren (482 woningen in het Scheepvaartkwartier)

Europoint torens

20 maart, de dag voor de gemeenteraadsverkiezingen zal de start van de transformatie van de Europoint torens feestelijk gevierd worden. Wethouder Simons onthult dan samen met een speciale gast de nieuwe naam van de torens.

Rotterdam blijft flink doorbouwen, zoals afgesproken is in de Woonvisie 2030. Waar het kan worden leegstaande kantoren en winkels omgebouwd tot woningen. Samen met de snelheid van de nieuwbouw is het mogelijk om in 2030 50.000 nieuwe huizen te hebben in Rotterdam.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_0112.jpg