Stadsstrand en park naast wonen in de Rijnhaven

In de Rijnhaven is ruimte voor 800 tot 1500 woningen en die toekomstige bewoners krijgen dan een park voor de deur en misschien zelfs een stadsstrand. Het college van burgemeester en wethouders presenteerde dinsdag 19 juni het ambitiedocument voor de ontwikkeling van de Rijnhaven. Het is nu aan ontwikkelaars om met plannen voor het gebied te komen.

De Rijnhaven biedt de mogelijkheid een stedelijk park te combineren met wonen. De noodzaak tot verdichting in de stad en het toevoegen van woningen in het middeldure en dure segment zorgen ervoor dat de woningmarkt op Zuid evenwichtiger wordt. Ook komt er zo meer aanbod voor bewoners die willen doorstromen maar tegelijk wel op Zuid willen blijven wonen.

De woningen komen langs de Posthumalaan waarmee deze in een echte centrumboulevard verandert. Hoeveel woningen er uiteindelijk komen is onderwerp van onderzoek en de marktconsultatie. Ook zal de toekomstige parkeerbehoefte worden onderzocht zodat potentiële tekorten aan parkeerplaatsen in de omgeving opgevangen kunnen worden.

De Rijnhaven biedt ook ruimte horecagelegenheden, winkels, cultuur en flexibele werkruimtes. Het gemis aan groen in dit deel van de stad krijgt ook een enorme impuls doordat 5 tot 6 hectare openbare ruimte wordt aangelegd door een beperkt deel van de Rijnhaven te dempen. Er is dan ruimte voor een park met ligweides.

Planning

Na de zomer start een traject van marktconsultatie. Wethouder Simons van stedelijke ontwikkeling verwacht bij ontwikkelaars veel interesse om met het gebied aan de slag te gaan: “We moeten in Rotterdam veel huizen bijbouwen en de Rijnhaven is echt een mooi gebied om dat te doen. Het gebied rond de haven is een unieke plek voor woningbouw. Met uitzicht op de haven en een park voor de deur is het hier straks prachtig wonen. Ik ben er van overtuigd dat dit ambitiedocument mooie ideeën oplevert voor de toekomst van de Rijnhaven”. De resultaten van de marktconsultatie en algemene participatie leiden tot een integraal plan voor de gebiedsontwikkeling Rijnhaven. Dit plan wordt begin 2019 aan het College van B&W aangeboden. Ondertussen zet de gemeente zich ook in om het tijdelijk gebruik van de Rijnhaven mogelijk te maken. Tijdelijke (sport)events op of in het water in afwachting van de definitieve ontwikkeling zetten de Rijnhaven meer op de kaart als een aantrekkelijk gebied.

De Rijnhaven is één van de oudste havens aan de zuidoever van de Nieuwe Maas en is 21 hectare groot. Ooit begonnen als overslaghaven werd de Rijnhaven daarna vooral een ligplaats voor binnenvaartschepen en tegenwoordig gesloten voor de binnenvaart. De schepen die er wel varen, komen om te lossen bij Codrico. De haven neemt dan wel een centrale positie in tussen de Wilhelminapier en de Kop van Zuid, maar het gebruik van de haven is nu minimaal, er valt niet veel te beleven op en aan het water.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_5812.jpg