Rotterdam opent vier slimme laadpleinen voor elektrische auto’s

Rotterdam neemt deze week op vier locaties in de stad laadpleinen voor elektrische auto’s in gebruik. Deze openbare slimme laadpleinen bieden in totaal ruimte aan 36 elektrische auto’s om gelijktijdig op te laden. Het is onderdeel van het gemeentelijke beleid om elektrisch rijden te stimuleren.

De pleinen waar de laadpleinen zijn aangelegd zijn het Cor Kieboomplein, het Schiedamse Vesthof, de Nassauhaven Noord, en de Stieltjesstaat. Ze liggen in wijken waar veel mensen een elektrische auto hebben of er binnenkort een grote groei van elektrische auto’s wordt verwacht.

De laadpleinen zijn slim omdat software zorgt voor verdeling van de beschikbare stroom over de elektrische auto’s die zijn aangesloten op de laadpalen. Wanneer er weinig elektrische auto’s zijn aangesloten en er veel duurzame energie beschikbaar is (door bijvoorbeeld zon of wind) kan er maximaal geladen worden. Op de piekmomenten in het stroomnet, bijvoorbeeld om 18:00 uur wanneer veel mensen gebruik maken van het net, kan het laden tijdelijk iets langzamer gaan. Zo worden de pieken en dalen op het stroomnet opgevangen wat nodig is voor de energietransitie.

Aanpakken luchtvervuiling

De laadpleinen dragen volgens wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) bij aan de doelstelling om de lucht in de stad schoner te maken. “Met de laadpleinen willen we het voor mensen zo aantrekkelijk mogelijk maken elektrisch te rijden. Dat helpt ons bij het oplossen van het probleem van luchtvervuiling in de stad. Ook zorgen de laadpleinen voor een efficiënt gebruik van duurzaam opgewekte energie.”

Op de pleinen zijn er een aantal parkeerplekken exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.

Schone mobiliteit

De laadpleinen zijn onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en krijgen subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Rotterdam loopt landelijk voorop in het realiseren van laadinfrastructuur. De gemeente werkt aan een dekkend netwerk van laadpunten om de overgang naar vervoer zonder uitstoot aantrekkelijk te maken. Schone mobiliteit is goed voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Rotterdammer en het zorgt voor minder CO2-uitstoot, wat belangrijk is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Elektrische voertuigen zijn stiller en dragen bij aan een gezonde leefomgeving.

Kijk voor meer informatie op www.rotterdam.nl/elektrischrijden

 

 

degrotelakentruc !!

Mannen proberen met lakens te ontsnappen uit detentiecentrum Rotterdam - Twee mannen hebben vanochtend een ontsnappingspoging gedaan uit het Detentiecentrum Rotterdam. Dat meldt de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).

De mannen verbleven samen in een cel in het Huis van Bewaring. Ze vernielden het raam in de cel. Hoe precies, is nog onduidelijk. Via aan elkaar geknoopte lakens klommen ze vervolgens van de eerste verdieping naar de binnenplaats.

Isoleercel

Op de binnenplaats konden medewerkers van de gevangenis de mannen tegenhouden. Ze zitten voorlopig in de isoleercel. Het tweetal zal worden overgeplaatst naar een andere gevangenis.

 
Opening gerenoveerde winkelcentrum Zuidplein - Woensdag 25 januari, 16.00 uur

Woensdagmiddag opent burgemeester Aboutaleb het gerenoveerde en uitgebreide winkelcentrum Zuidplein. In 2016 startte de gebiedsontwikkeling Hart van Zuid. Hierdoor geïnspireerd, besloot de VvE van winkelcentrum Zuidplein tot een grootscheepse renovatie.

Het winkelcentrum viert woensdag de oplevering van de renovatie (hoewel er hier en daar nog wordt gewerkt) en het 50-jarig bestaan. Het eerste overdekte winkelcentrum werd in 1972 geopend door Mies Bouwman.
In 2022 is aan de busstationzijde door het consortium Hart van Zuid een nieuw gebouw neergezet waarmee het winkelcentrum en de parkeergarage groter zijn geworden.

 
24 mensen met oogletsel naar Oogziekenhuis Rotterdam

In het Oogziekenhuis Rotterdam zijn tot dusver 24 mensen behandeld met oogletsel. Zeven van hen hadden een operatie nodig, dat is veel meer dan voorgaande twee jaren. Toen vonden er geen operaties plaats, laat een woordvoerder van het ziekenhuis desgevraagd weten. Het jongste slachtoffer is 7 jaar.

Het Oogziekenhuis, een gespecialiseerd ziekenhuis, verwacht dat het aantal patiënten nog zal oplopen. Dat komt doordat sommige vuurwerkslachtoffers zich eerst in een algemeen ziekenhuis hebben gemeld en vanuit daar zijn doorgestuurd.

Ook patiënten die in beschonken toestand gewond zijn geraakt melden zich nog, zegt de woordvoerder. "Die voelen bij het nuchter worden de pijn en komen alsnog langs".

 
IMG_4922.jpg