Rotterdam opent vier slimme laadpleinen voor elektrische auto’s

Rotterdam neemt deze week op vier locaties in de stad laadpleinen voor elektrische auto’s in gebruik. Deze openbare slimme laadpleinen bieden in totaal ruimte aan 36 elektrische auto’s om gelijktijdig op te laden. Het is onderdeel van het gemeentelijke beleid om elektrisch rijden te stimuleren.

De pleinen waar de laadpleinen zijn aangelegd zijn het Cor Kieboomplein, het Schiedamse Vesthof, de Nassauhaven Noord, en de Stieltjesstaat. Ze liggen in wijken waar veel mensen een elektrische auto hebben of er binnenkort een grote groei van elektrische auto’s wordt verwacht.

De laadpleinen zijn slim omdat software zorgt voor verdeling van de beschikbare stroom over de elektrische auto’s die zijn aangesloten op de laadpalen. Wanneer er weinig elektrische auto’s zijn aangesloten en er veel duurzame energie beschikbaar is (door bijvoorbeeld zon of wind) kan er maximaal geladen worden. Op de piekmomenten in het stroomnet, bijvoorbeeld om 18:00 uur wanneer veel mensen gebruik maken van het net, kan het laden tijdelijk iets langzamer gaan. Zo worden de pieken en dalen op het stroomnet opgevangen wat nodig is voor de energietransitie.

Aanpakken luchtvervuiling

De laadpleinen dragen volgens wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) bij aan de doelstelling om de lucht in de stad schoner te maken. “Met de laadpleinen willen we het voor mensen zo aantrekkelijk mogelijk maken elektrisch te rijden. Dat helpt ons bij het oplossen van het probleem van luchtvervuiling in de stad. Ook zorgen de laadpleinen voor een efficiënt gebruik van duurzaam opgewekte energie.”

Op de pleinen zijn er een aantal parkeerplekken exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.

Schone mobiliteit

De laadpleinen zijn onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en krijgen subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Rotterdam loopt landelijk voorop in het realiseren van laadinfrastructuur. De gemeente werkt aan een dekkend netwerk van laadpunten om de overgang naar vervoer zonder uitstoot aantrekkelijk te maken. Schone mobiliteit is goed voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Rotterdammer en het zorgt voor minder CO2-uitstoot, wat belangrijk is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Elektrische voertuigen zijn stiller en dragen bij aan een gezonde leefomgeving.

Kijk voor meer informatie op www.rotterdam.nl/elektrischrijden

 

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_4922.jpg