Zes basisscholen intensiveren armoedeaanpak
Scholencampagne van start om bekendheid armoederegelingen te vergroten - Om nog meer Rotterdammers in armoede met jonge kinderen te bereiken start op zes basisscholen een proef met een medewerker kansengelijkheid.
Deze medewerker traint leerkrachten om signalen te herkennen en gaat met ouders in gesprek over de mogelijkheden om hun financiële situatie te verbeteren en te helpen bij het aanvragen van kindgebonden regelingen. Daarnaast loopt er de komende weken een campagne op alle Rotterdamse scholen, van primair tot en met hoger onderwijs, om de extraatjes die de gemeente voor Rotterdammers met een krappe beurs heeft nog beter bekend te maken.
Zondag is het Wereldarmoededag. Daarom reikt wethouder Michiel Grauss vandaag het eerste campagnepakket uit aan de Hildegardisschool, waar ook een medewerker kansengelijkheid aan de slag gaat. Wethouder Michiel Grauss (armoedebestrijding en schuldenaanpak): “School is een plek van vertrouwen, de gemeente is dat voor veel mensen niet. Een medewerker die op school aanwezig is maakt de stap voor ouders naar ondersteuning kleiner. Vanwege schaamte en taboe is het lastig voor leerkrachten om het gesprek aan te gaan. Ik ben blij dat er als proef nu medewerkers kansengelijkheid aan de slag gaan. En hoop dat we in de toekomst op meer scholen op deze manier gaan werken.”
Optimaal leren en ontwikkelen
De medewerkers kansengelijkheid zitten een dag per week op school. Ze stellen een schoolgebonden aanpak kinderarmoede op en voeren deze uit. Ook trainen ze leerkrachten om armoede bij leerlingen te herkennen en daarover het gesprek aan te gaan (met ouders). Ze helpen ouders bij het aanvragen van kindgebonden regelingen, geven financiële educatie en organiseren bijeenkomsten met organisaties in de wijk. Zo komt er sneller ondersteuning bij geldzorgen. Alles is gericht op het optimaal kunnen leren en ontwikkelen van de kinderen in het gezin en op school. Jeanne van Berkel, medewerker armoede aanpak RVKO :“Als gezinnen krap bij kas zitten zorgt dat voor uitsluiting van de kinderen. Uitsluiting van deelname aan sport en cultuur, geen verjaardags- of sinterklaascadeau. Daarom is het fijn dat de mogelijkheden voor gezinnen met kinderen weer extra gepromoot worden. Ook deze kinderen verdienen deze ervaringen en plezier, thuis is het vaak al pittig genoeg.”
Landelijke Kinderombudsman: betrek scholen
Bijna een op de zes Rotterdamse kinderen groeit op in armoede. De landelijke Kinderombudsman adviseerde daarom in 2017 om scholen meer te betrekken bij het gemeentelijke armoedebeleid. De proef met de medewerkers kansengelijkheid start op zes scholen van drie verschillende schoolbesturen verspreid over de stad. De proef is een initiatief van de RVKO, Rotterdamse vereniging voor Katholiek onderwijs, en duurt een schooljaar. De gemeente financiert deze proef.
Campagne armoederegelingen op scholen
Ook lanceert wethouder Michiel Grauss vandaag een campagne op scholen om de bekendheid van de kindgebonden regelingen te vergroten. Michiel Grauss: “Er wordt al steeds meer gebruik gemaakt van deze gemeentelijke regelingen maar het kan altijd nog meer. Want elk kind moet de kans krijgen om mee te kunnen doen met sport en cultuur en op school. Docenten kunnen vaak goed inschatten of een kind extra hulp kan gebruiken doordat een kind bijvoorbeeld geen laptop kan betalen. Daarvoor heeft de gemeente extraatjes voor kinderen uit een gezin met een laag inkomen. Want extra steun kan net het zetje zijn naar wél kunnen rondkomen.” Alle Rotterdamse scholen, zowel primair als voortgezet onderwijs en hoger onderwijs ontvangen een steunpakket met campagnemateriaal voor leerkrachten, ouders, kinderen en jongeren. Voor de basisscholen zit er bijvoorbeeld een flyer in voor de ouders en voor het voortgezet onderwijs is dat een whatsapp berichtje met een link naar de speciale pagina ‘extraatje010’ dat jongeren elkaar kunnen sturen. Zo hoopt de gemeente het gesprek over rondkomen een impuls te geven, kinderen te stimuleren om mee te kunnen doen en erbij te horen én het taboe over geldzorgen verder te doorbreken.