Gemeente Rotterdam rijdt voor 3/4 in groene auto's

De groots aangekondigde plannen voor biobrandstof in Rotterdam blijken twee jaar later in hoge mate hun vruchten af te werpen. Het gemeentelijk wagenpark in de havenstad bestaat voor meer dan 75 procent uit 'groene' auto's en inmiddels kan bij zeven benzinepompen in de stad biobrandstof worden getankt.

Taxi's

Bij de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) is de "groene slag" vooralsnog uitgebleven. Dat bleek woensdag uit een rondgang langs de betrokken partijen. Twee jaar geleden sprak het Rotterdam Climate Initiative (RCI) onder meer af dat de RTC binnen drie tot vier jaar 390 van de zevenhonderd taxi's zou vervangen door voertuigen op biobenzine of brandstof. De gemeente zou dit jaar 1200 schone auto's in haar eigen wagenpark hebben en er zouden tien biobenzinepompen geopend zijn.

Biopomp

De laatste twee doelstellingen zijn nagenoeg gehaald, ook omdat er nog twee biopompen bijkomen. Bovendien wijst een gemeentewoordvoerster erop dat ruim drieduizend bio-auto's in de regio rondrijden. Dat zou een derde van het landelijke totaal zijn.

Actieradius

Minder succes oogste de RTC met haar plannen. Directeur Sjaak de Winter van de RTC wilde 75 schone wagens aanschaffen voor gehandicaptenvervoer, maar zag daar uiteindelijk vanaf. ,,De ingrepen die we daarvoor bij deze wagens moesten doen, zouden ertoe leiden dat de actieradius te klein werd en het gewicht te groot. Daardoor was volgens de wet geen sprake meer van een taxi, maar van een bus en dat bracht allerlei andere obstakels met zich mee.’’

Risico

Toch gelooft hij in het concept. ,,Als we met zijn allen wat beters willen maken van deze aardkloot, moet je af en toe een risico nemen.'' Daarom schaft De Winter komend jaar wel vijftien taxi's aan die op aardgas rijden. ,,Die brandstof is goedkoper en dat kunnen we doorberekenen aan de klant. Mensen staan namelijk sympathiek tegenover duurzaamheid, maar ze willen er geen cent meer voor betalen.''

Vergoeding

Wethouder Alexandra van Huffelen (Duurzaamheid) meldde woensdag dat Rotterdammers met een elektrische auto een vergoeding krijgen voor een oplaadpunt op eigen terrein en een eenmalige vergoeding voor het jaarlijkse stroomgebruik van dat voertuig. Van Huffelen hoopt zo het bezit van elektrische wagens te stimuleren. Het stadsbestuur wil dat eind 2014 minimaal duizend elektrische wagens in de Maasstad rondrijden.

Bron: Binnenlands Bestuur

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
P1020996.jpg