Rotterdam krijgt stadsambassadeurs
Wethouder Van Huffelen: “Rotterdam heeft ontzettend veel om trots op te zijn. Dat willen we beter laten zien. We willen dat bezoekers zich hier welkom voelen en gemakkelijker de weg weten te vinden. Kortom een gastvrije binnenstad waar ze zich gewaardeerd voelen en graag terug willen komen.”
Voetgangersbewegwijzering
De voetgangersbewegwijzering in de binnenstad wordt verbeterd en krijgt een nieuwe vormgeving in de Rotterdamse Stijl, met herkenbare unieke Rotterdamse pictogrammen. Alle 130 palen in de binnenstad worden de komende maanden aangepast. De eerste 30 nieuwe palen staan in het gebied Hoboken. In juni wordt de nieuwe bewegwijzering in het Waterfront geplaatst, in juli het Laurenskwartier en vanaf augustus volgt de rest van de binnenstad.
Stadsambassadeurs: Rotterdam vanuit het hart.
Deze zomer krijgt Rotterdam bovendien 50 stadsambassadeurs. Dit zijn mensen die met passie over hun stad kunnen vertellen en graag hun ervaringen met bezoekers delen. Begin april is gestart met een werving onder mensen die zich eerder als vrijwilliger voor Rotterdam hebben ingezet. Dit heeft tot nu toe 50 enthousiaste stadsambassadeurs opgeleverd. De stadsambassadeurs krijgen in juni een training en gaan de komende maanden aan de slag tijdens de zomerfestivals. Zo zijn ze actief tijdens het North Sea Jazz Festival en het Zomercarnaval. Ze worden ingezet als host voor de gasten en zich vooral toeleggen op het verstrekken van informatie en het wegwijs maken van bezoekers.
Het uiteindelijke doel is om een website te ontwikkelen waar bezoekers van Rotterdam kennis kunnen maken met de stadsambassadeurs en een afspraak kunnen maken voor een rondleiding. Bezoekers krijgen dan een persoonlijke rondleiding vanuit het hart van de stadsambassadeur. Zoals tips over leuke restaurantjes en uitgaansgelegenheden, bijzondere plekken in de stad, maar ook een rondleiding in de haven door een voormalig havenarbeider.
Opleidingsprogramma
Om de kennis over Rotterdam en een gastvrije dienstverlening bij horeca- en winkelpersoneel, taxichauffeurs en ambtenaren te vergroten heeft Rotterdam Marketing samen met de hogere hotelschool in Den Haag een opleidingsprogramma ontwikkeld. De opleiding bestaat uit een E-learning module en studiedag ‘ Rotterdamkunde’ en een workshop gericht op een gastvrije houding en gedrag. Horeca- en winkelpersoneel, stadsambassadeurs, ambtenaren en taxichauffeurs worden uitgenodigd om aan het opleidingsprogramma deel te nemen.