Toeslagen niet uitbetaald, Rotterdammers in problemen
Een overbelaste belastingtelefoon was het gevolg. Zelfs na inloggen van gedupeerden op het persoonlijke gedeelte van site van de belastingdienst bood geen soelaas. Op dit persoonlijke gedeelte kan je met je DigiD (DigiD staat voor digitale identiteit en is een strikt persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord) inloggen en wijzigingen , o.a. in je bankrekeningnummer, aanbrengen. Probleem opgelost zou je denken. Helaas, hier was de DigiD toch voor bedoeld, geen resultaat. Na lang wachten en proberen via de belastingtelefoon de belastingdienst te bereiken, kregen we te horen van een medewerker van de belastingtelefoon dat niet bekend was bij de medewerkers waar het probleem zat en moesten we maar schriftelijk reageren. Verder doorvragen leerde ons dat de belastingdienst niet in staat was bankrekeningnummers te verifieren.
Zolang er bij de belastingdienst geen zekerheid is dat het bankrekeningnummer bij een bepaalde persoon hoort kunnen er geen toeslagen worden gestort, het afschrijven van bedragen naar de belastingdienst toe ondervindt echter geen enkele hinder. Van de week nog is probleemloos de wegenbelasting van het onbetrouwbare nummer afgeschreven.
Maar, om verdere problemen met het huidige stelsel voor te zijn ligt er al een nieuw wetsontwerp voor een nieuw stelsel klaar. De zogenaamde huishoudentoeslag. De invoering van dit stelsel per 1 januari 2015 is volgens kenners totaal onrealistisch en zal tot nog veel meer problemen leiden. Maar hier kunt u meer over lezen op de site dehuishoudentoeslag.nl
www.dehuishoudentoeslag.nl