Maximum snelheid A20 omhoog naar 100 km per uur

Op de A20 bij Rotterdam-Noord mag vanaf juli 100 kilometer per uur gereden worden in plaats van 80. Deze maatregel geldt alleen 's avonds en 's nachts.  De snelheidsverhoging is een experiment van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

'Onzinnig besluit'

Jan Markerink, voorzitter van de deelgemeente Overschie, begrijpt niets van het besluit van het kabinet om in de avonduren de snelheid op de A20 bij Rotterdam-Noord te verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur. "Het slaat nergens op", aldus een verontwaardigde Markerink, die eraan toevoegt dat hij niets aan het besluit kan doen.

Gevolgen voor milieu

De deelraadsvoorzitter geeft aan lang bezig te zijn geweest om beleidsmakers te wijzen op de gevolgen voor het milieu van het autoverkeer op de A20 in Rotterdam-Overschie. Dat leidde uiteindelijk tot een beperking van de snelheid van 100 naar 80 kilometer per uur. Markerink: "De mensen die het nu voor het zeggen hebben zijn dat allemaal vergeten. En wat maakt het uit: 's Avonds 20 kilometer per uur harder rijden. Ik kan me niet voorstellen wie je daar blij mee maakt. Het is allemaal schijnpolitiek."
Bron: rijnmond.nl

 

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_4030.jpg