Winkels open van 12.00 tot 22.00 op zondag
Op werkdagen, maandag tot en met zaterdag, mogen de winkels geopend zijn tussen 6.00 en 22.00 uur. Dit is ongewijzigd. Uiteraard is het aan de ondernemer zelf om gebruik te maken van de toegestane openingstijden.
De nieuwe Winkeltijdenwet draagt Rotterdam op de meest optimale winkeltijden voor zon- en feestdagen te onderbouwen en vast te leggen. Tot 1 januari 2012 verschillen de regels per deelgemeenten nog. Aan de onduidelijkheid komt nu een einde. Daarnaast is het bestedingspatroon van de Rotterdamse consument veranderd. Het weekend en met name de zondag heeft een veel groter aandeel gekregen in de totale weekomzet. De zondag is inmiddels goed voor een kwart van de weekomzet, zo blijkt uit cijfers van de Rotterdamse winkeliersverenigingen. Dit alles overwegende heeft de Raad op 15 december besloten de winkeltijden op zon- en feestdagen stadsbreed vast te leggen.
Wethouder Karakus (o.a. stedelijke economie) is blij met de nieuwe regeling: “Hiermee is er duidelijkheid voor alle betrokkenen in de stad. Tegelijkertijd komen we tegemoet aan de belangen en overtuigingen van alle ondernemers, bewoners en van het winkelend publiek.”
Overgangsperiode
De gewijzigde zondagsopenstelling gaat in op 1 januari 2012. Er is voorzien in een overgangsperiode van 12 maanden voor winkeliers waar momenteel andere regels gelden. Het gaat om de deelgemeenten Noord, Delfshaven, Kralingen-Crooswijk en Feijenoord. In deze periode kunnen winkeliers hun bedrijfsvoering aanpassen. Op de stadsbrede regeling wordt een uitzondering gemaakt voor Hoek van Holland Centrum en Strand. Hier blijven de huidige zondagsregelingen van kracht, respectievelijk van 11.00 tot 22.00 uur en van 8.00 tot 22.00 uur.
17,5 miljoen toeristen
Rotterdam geeft met de nieuwe regeling invulling aan de herziene Winkeltijdenwet. In deze wet moet een verzoek tot winkelopenstelling op zon- en feestdagen nadrukkelijker worden onderbouwd. Rotterdam onderbouwt dit voorstel met een stroom van jaarlijks 17,5 miljoen toeristen aan de stad.