Voorstel nieuwe regels voor Rotterdamse taxi’s
De aanleiding voor de nieuwe verordening is dat er in Rotterdam, net als in de andere grote steden, klachten bestonden over de kwaliteit van het taxivervoer. Die klachten gingen bijvoorbeeld over een gebrekkige service en rijstijl en een ondoorzichtige prijsstelling. Bij de verbeteringen die worden doorgevoerd is het uitgangspunt dat de taxiklant betere service en kwaliteit krijgt en op een veilige en betrouwbare manier wordt vervoerd.
Nieuwe regels
Alleen taxichauffeurs die voldoen aan het Rotterdamse Taxikeurmerk kunnen zich aansluiten bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO). In 2008 is het Rotterdamse Taxikeurmerk ingesteld maar het was tot nu toe niet verplicht. In de nieuwe verordening is dit wel het geval. Taxi’s moeten herkenbaar zijn aan hun daklicht en een uniek nummer voeren. De Toegelaten Taxiorganisatie waarbij ze zich aansluiten moet uit minimaal 35 chauffeurs en 25 voertuigen bestaan. Anonieme rijders worden in de toekomst geweerd. De verplichte groepsvorming moet ook bijdragen aan een betere reputatie van de taxirijders. De Taxiorganisaties zijn verplicht om zelf hun eigen kwaliteitssysteem op te stellen, en interne kwaliteitscontroles en mistery guest-ritten uit te voeren. Hiermee draagt de branche grotendeels zelf de verantwoordelijkheid voor goed taxivervoer.
De nieuwe taxiregels gelden voor de opstapmarkt, dat wil zeggen voor het taxivervoer vanaf een vaste standplaats en voor het aanhouden van een taxi op straat. Voor de belmarkt (telefonisch bestelde taxiritten) en de contractmarkt (taxivervoer dat geregeld wordt via contracten) gelden de nieuwe eisen niet, omdat deze markten al beter functioneren.