Groot onderhoud De Hef van start
Wethouder Joost Eerdmans (Buitenruimte): ‘Met de renovatie van De Hef wordt dit unieke en belangrijke monument overdag en ook in de avonduren weer een juweel aan de Maas. Eind 2016 kunnen we dit monument weer op zijn oude plek bij het Noordereiland in volle glorie bewonderen.’
Werkzaamheden
Afhankelijk van het weer zullen de eerste werkzaamheden bij De Hef zelf te zien zijn aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar. Er wordt gestart met het inrichten van het werkterrein waarna er steigers rondom De Hef gebouwd worden. Daarna begint het echte werk, het verwijderen van de oude verflagen en vervolgens het aanbrengen van een nieuwe coating. Het renoveren van het val vindt plaats op het werkterrein aan de Gustoweg. Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind 2016 afgerond.
Eind 2014 werd ‘het val', het beweegbare middengedeelte van de brug, uitgehesen. Op het val werden de afgelopen maanden tal van culturele activiteiten georganiseerd op het terrein aan de Gustoweg. Hierdoor konden vele belangstellenden op unieke wijze dit monumentale stukje Rotterdam betreden en van dichtbij bekijken.
De Hef
De Hef is gebouwd tussen 1925 en 1927 en tot 1993 reden er treinen over de brug. Sinds de opening van de Willemspoortunnel doet de brug geen dienst meer als spoorbrug. Het beweegbare gedeelte, het val, kan nog altijd op en neer worden gelaten. Om de scheepvaart vrij te kunnen laten passeren staat het val normaal in de hoogste stand. Bij hoge windbelasting wordt het val om veiligheidsredenen in de onderste stand geplaatst.