Bouw ondergrondse fietsenstalling van start
De ondergrondse fietsenstalling is een ontwerp van architect Maarten Struijs en is eind 2013 gereed voor reizigers. Het biedt parkeerruimte aan totaal bijna 5200 fietsen, onderverdeeld in ruim 3750 onbetaalde en 1430 betaalde/bewaakte plaatsen.
De stalling wordt verbonden aan het ondergrondse aangrenzende metrostation zodat reizigers direct gebruik kunnen maken van de metro of doorlopen naar bus, tram of trein. Net als in het ontwerp van het metrostation zorgen licht en kleurgebruik voor een aangename sfeer. Gebruikers vinden hun fiets gemakkelijk terug door de kleurmarkeringen en grote cijfers die worden aangebracht.
Bouwwerkzaamheden
Het voorbereidende werk voor de bouw van de fietsenstalling is onlangs gestart. Vanaf januari 2012 vinden de heiwerkzaamheden plaats. Als dit deel van het werk klaar is, dan is het mogelijk om – in fases – de dakplaten te maken. Onderdeel van het bouwproces is ook het verleggen van de diverse kabels en leidingen. Hierna kan het laatste sluitstuk van het dak en de bouwputdamwand gerealiseerd worden waarna het graafwerk start. Vervolgens volgt het aanbrengen van vloeren, wanden en de definitieve kolommen. Tot slot wordt de stalling afgebouwd en de fietsrekken en installaties geplaatst. Eind 2013 gaat de deur open voor de reiziger.
Laatste bouwdeel
ProRail en de gemeente Rotterdam werken gezamenlijk aan een nieuw Rotterdam Centraal. De fietsenstalling is het laatste bouwdeel dat van start gaat. Lopende projecten waar aan wordt gewerkt zijn de bouw van de sporenkap, de parkeergarage Kruisplein en de stationshal. Inmiddels zijn er ook al enkele deelprojecten opgeleverd zoals het verleggen van de tram, de aanleg van de Weenatunnel, de aanleg van RandstadRail en het ondergrondse metrostation.