Conferentie over toekomst van de Natuur en Milieueducatie in 010
Buurtlab
Organisaties als de Speeldernis en Buurtlab lijken hier en daar in ´het gat´ te springen dat door de (deel)gemeente(n) wordt gecreëerd. Vaak zetten deze clubs met veel enthousiasme veel breder in dan alleen op natuuronderwijs. Maar er zijn ook andere mogelijk partijen in de stad die een bijdrage kunnen bieden aan een vernieuwde aanpak. De stadsboeren van UitJeEigenstad bijvoorbeeld, de 'dakkers' van de de Dakakkers of de mensen van Eetbaar Rotterdam?
Leerlijn
Naast de ontwikkelingen in de wijken is er ook op het onderwijsfront een vernieuwend initiatief ontstaan. De Hogeschool Rotterdam werkt samen met Voortgezet Onderwijs instellingen en het Milieucentrum aan een doorgaande Rotterdamse Leerlijn energie, klimaat en groen binnen en tussen de vakken biologie, aardrijkskunde en natuurkunde in de onderbouw van het Voortgezet onderwijs, gebruikmakend van vigerende methoden en de mogelijkheden voor verbreding en of verdieping door aan te sluiten bij specifieke programma’s en projecten van aanbieders zoals NME, Milieucentrum, RDM-campus Heijplaat, Rotterdam Climate Initiative, DCMR Milieudienst Rijnmond. Aansluitend bij doorgaande leerlijn duurzame ontwikkeling Basisonderwijs willen de initiatiefnemers leerlingen van het Rotterdamse voortgezet onderwijs verzekeren van een onderwijsbasis over duurzaamheid, energie, klimaat en groen. Tijdens de Groeneconferentie vragen we de initiatiefnemers een paar tipjes van de sluier op te lichten.
Milieuvoorlichters
De Rotterdams Milieuvoorlichters, de lespaketten over luchtkwaliteit, duurzaamheid en klimaat van het Milieucentrum sluiten goed aan bij de Rotterdamse leerlijn. Sinds 2006 zijn door het Rotterdams Milieucentrum al ruim 150 jongeren opgeleid en er werden diverse lespaketten ontwikkeld met teksten, raps en videofilms. Dit materiaal wordt tijdens de Groeneconferentie gepresenteerd.
Bron: milieucentrum.rotterdam.nl