Veel klachten over Kredietbank en stadswachten
Dat staat in het jaarverslag van de ombudsman, dat vandaag verschijnt. De meeste klachten gaan over de Kredietbank van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid en over de gemeentelijke Belastingdienst. Klagers ergeren zich vooral aan traagheid en onzorgvuldige behandeling.
'Kredietbank geeft niet het goede voorbeeld'
Volgens de gemeentelijke ombudsman Anne Mieke Zwaneveld moeten cliënten van de Kredietbank leren hun administratie op orde te krijgen, maar geeft de bank zelf niet het goede voorbeeld. Daardoor raken mensen nog dieper in de schulden. De gemeentelijke Belastingdienst hanteert volgens de ombudsman te lange termijnen voor behandeling van beroepsschriften: "Mensen die in beroep gaan moeten binnen tien dagen reageren, anders raken zij hun rechten kwijt. Maar de aanbevolen termijn van zes weken voor de afdoening van het beroepschrift wordt door deze gemeentelijke dienst opgerekt naar negen maanden. Ik vind dat onwenselijk".
Daarnaast zijn er veel klachten over de deelgemeenten en over de stadswachten. Rotterdammers vinden dat de stadswachten te snel bekeuringen utidelen en voelen zich vaak onbehoorlijk bejegend. Volgens de ombudsman wordt door de stadswachten te snel naar het machtswoord gegrepen, al is het opleggen van een boete toegestaan: "Redelijkheid en coulance spelen ook een rol bij de vraag of iets behoorlijk is of niet. Burgers behoorlijk behandelen is méér dan alleen handelen in overeenstemming met de juridische regels", aldus Zwaneveld.
Bron: rijnmond.nl